Olavi Niemi linkki alkusivulle










tekijänoikeuksistani


Laulamisen harrastaminen ja opiskelu tuo - ehkei nyt aivan päivittäin mutta - viikoittain tai kuukausittain uusia oivalluksia. Ja onnekseni minulla on myös ollut tilaisuus kohdata ja kuunnella ihmisiä, jotka ovat paneutuneet laulamisen taitoon.

Olen seuraavaan kirjannut joitain laulamiseen liittyviä huomioita ja parhaiksi arvioimiani käytäntöjä.

Tässä yhteydessä kannustan: jos laulaminen kiinnostaa, laulunopettajasta on apua. Osaava opettaja on kullan arvoinen. Hän auttaa toteuttamaan parhaat käytännöt ja toimii oppaana laulun maailmaan.

Sivulla on Flash-animaatioita. Suosittelen käyttämään uusinta Flash Playeriä. Uusin on myös internetissä turvallisin. Flash playerin voi hakea osoitteesta:

http://www.macromedia.com/go/getflashplayer.


sivulla on väliviivakoriste kuvia

tämän sivun sisältö

laulajan asento

hengitysmekanismi, palkeet

sisäänhengitys vatsa pudottamalla

hengitys laulaessa

äänihuulten liikkeet

ilmapatsaan liikkeet hengitettäessä

ilman paine äänihuulilla

harjoitteleminen

kirjallisuutta

väliviivakoriste

laulajan asento

 

animaatio 6.

Jos mahdollista, pyri laulamaan hyvässä asennossa. Oopperassa lauletaan vaikka pää alaspäin, jaloista roikkuen. Jos koreografiasi vaatii kummallisuuksia, sitäkin tärkeämpää on, että hengityksesi toimii. Tässä esitetty laulutekniikka mahdollistaa ja vaatii laulun eteen tehtävän lihastyötä.

Tietenkään siinä ei ole mitään tuomittavaa, jos laulaja tekee kaiken toisin. Vaikkapa aamuyöstä savun täyttämässä klubissa tuskin tulee käytettyä erityisen voimia vaativaa laulutapaa. Silloinkin uskoisin olevan hyötyä siitä, että päivännäöllä on tullut laululihaksia harjoitettua.

Aina ei laulajakaan jaksa seistä, niinpä seuraavassa on vaikkapa kuoron harjoitustilanteita varten kuvattu lauluasento istuen:

Käy aivan tuolin eteen. Tee animaatiossa 6. kuvattu laulasento seisten. Hitaasti istuudu alas auttamatta käsilläsi. Istuessasi säilytä yllä kuvattu lauluasento, joka sinulla oli seisoessasi. Nyt vain olet laskenut osan painostasi tuolille. Älä lysähdä tuolille. Pääsisitkö ilman käsien apua takaisin seisomaan? Hyvässä istuma-asennossa selkä- kylki- ja vatsalihaksesi pääsevät tekemään laulamisessa vaadittavaa työtä.

Kaikki tuolit eivät lainkaan sovi laulamiseen. Laulajat ovat eri kokoisia ja tarvitsisivat sopivan kokoiset ja korkuiset tuolit.

väliviivakoriste

hengitysmekanismi, palkeet

Oheinen animaatio kuvaa minulle oivalluksen tuottanutta selitystä hengitystekniikasta. Tämä ei ole kuvaus täydellisestä hengitystekniikasta, mutta sisältää ajatuksen.


animaatio: palkeet kuvaamassa keuhkojen toimintaa laulaessa
animaatio 1.

Kuvassa "palkeiden" kahvat ovat alhaalla. Samoin laulaessa hengitystä "käytetään" alhaalta. Hartiat ovat vakaat ja kyljet ulkona. Vakaat hartiat vakavoittavat ylempiä lauluntuotto-mekanismeja, jolloin laulajalla on äänenlaadun hallitsemiselle vakaampi pohja.

Voimakkaat selkä-, kylki- ja vatsalihakset "palkeiden kahvoissa" säätävät ilman ulosvirtausta. Näin tuotetaan laadukas ja hallittu ilmavirta äänihuulten ohi. Tämän ilmavirran hallitseminen on keskeinen tekijä lauluäänen hallinnassa.

Sinänsä olennaista on saada ilmaa hallitusti äänihuulten ohi. Tapoja, joilla tämä saadaan aikaiseksi, on toki useita.


sisäänhengitys vatsa pudottamalla

animaatio: pallean liike
animaatio 3.

Keuhkojen täyttyminen tapahtuu pallean laskeutuessa ja päästäessä ilmanpaineen täyttämään keuhkot. Jotta pallea pääsee laskeutumaan, vatsa pehmeästi "putoaa ulos" päästäen pallean alapuoliset elimet pois pallean laskeutumisen tieltä. Kyljet pysyvät koko ajan aktiivisesti laajoina.

Minulta sisäänhengityksen oppiminen vei tietoisesti asiaa harjoitellen noin vuoden. Taito ei ole niitä helpoimpia syystä, että vatsa on opittava tietoisesti "pudottamaan" pois pallean tieltä. Vatsan pullistelu sisäänhengitettäessä ei auta; vatsa on todella päästettävä putoamaan. Samalla selän lihakset pitävät auki sen "sylinterin", missä ilmaa pumppaava "pallea-mäntä" liikkuu. On siis tietoisesti ja "ajatusta nopeammin" osattava vapauttaa rennoksi osa vyötärön alueen lihaksista. Samalla laulaja muuten on kiireestä kantapäähän kontrolloitu. Tämä kaikki on toistamalla harjoittelemalla saatettava niin automaattiseksi toiminnoksi "selkärankaan", ettei sitä tarvitse ajatella.



hengitys laulaessa



animaatio 4. Minulle on aiheellisesti huomautettu animaatiossa näkyvästä liioitellusta vatsan pullahtamisesta. Animaation sisäänhengitys muistuttaa liikaa levätessä hengittämistä. Aiheen parempi esittely onkin nyt työjonon kärjessä. Siihen saakka huomatkaa: laulaessa vatsa ei saa holtittomasti velloa, pullahtaa edes sisäänhengitysvaiheessa! Laulajamme keuhkojen ympärillä kaikki on kontrolloitua ja valppaana antamaan panoksensa laulun tuottamiseen. Toisaalta kaikki tehdään niin luonnollisesti ja rennosti, ettei yhtään kaloria tai ajatusta hukata turhaan työhön. Vatsa todellakin kuin putoaa sisäänhengityksen tieltä. Ei mikään helppo suoritus!

Opiskelun alkuvaiheessa laulajalta loppuu ilma, tulee hengitettyä liikaa ilmaa, vatsan pudottaminen ei onnistu, selkä-, kylki- ja vatsalihakset väsyvät, äänihuulet eivät ole valmiina sivussa tai yhdessä päästämään sisään tai kohtaamaan ulos kulkevaa ilmaa ja asenne väsyy: "eikö tässä ollenkaan päästä laulamaan?"

Oheinen animaatio 4. on kuvaus edellä selitetystä hengitystavasta. Laulajan selkäranka pakottaa pallean alapuolisen joustavuuden suuntautumaan enemmän eteen ja sivulle kuin taakse. Tämä ei silti vähennä selkälihasten merkitystä.

Laulutekniikan tältä osin laulajan asennon tulisi olla sellainen, että pallean alapuolella on tilaa joustolle, ja selän ja vatsan lihasten on hyvä toimia.

Animaatiossa 4. uloshengityksen aikana näkyvä nuoli alaviistoon (kuvassa oikealle) kuvaa suuntaa, jonne laulaja voi mielikuvaharjoittelussa työntää alavatsaansa säädelläkseen ulos pyrkivän ilman määrää äänihuulille sopivaksi.

Animaatiossa uloshengitysvaiheessa kaulassa näkyvä punainen elin on äänihuulet.

Laulajan (ylä-)päästä täytyy selittää sen verran, että päässä on suu- ja nenäontelo, joiden kautta ilmaa ja ääntä kulkee. Näillä on laulajan äänenvärin muodostamisessa keskeinen asema. Kammioiden muotoihin voi ja lauluääntä muodostaessa myös tulee vaikuttaa. Esimerkiksi posket, huulet, leuka ja kieli vaikuttavat suun tilan muotoon. Ihmisellä on myös lihaksia, joilla hän voi säädellä nenäontelon vaikutusta ääneen.

Edellä kuvailtujen, äänihuulista ylös, laulajan päässä olevien onteloiden lisäksi on ääneen vaikuttavia onteloita myös äänihuulista alaspäin. Laulajan ruumiissa on resonoivia, ääneen vaikuttavia onteloita, joiden vaikutusta laulaja voi tietoisesti jossain määrin säädellä.



äänihuulten liikkeet

animaatio: äänihuulet sivussa, kun sisään hengitetään ja keskellä yhdessä, kun tuotetaan ääntäanimaatio 2. Nuoli kuvaa ilmavirran suuntaa kurkussa. Nuoli ylös = ilma virtaa ulos ja äänihuulet tuottavat ääntä.

Lauluääntä syntyy, kun laulaja saattaa äänihuulet kevyesti yhteen ja samalla säätää ilmaa virtaamaan keuhkoista äänihuulten ohi.
Uloshengittäessä tyhjentyneet keuhkot täyttyvät ilman ääntä, kun laulaja siirtää äänihuulet sivuun, pois ilmavirran tieltä.



(Äänettömän sisäänhengitysvaiheen tiedostettuasi kuuntelet viestintävälineissä puhuvia ihmisiä uudella korvalla.)

väliviiva

ilman liikkeet hengitettäessä

Yllä olevassa animaatiossa näkyy pieni pysähtyminen, kun keuhkot ovat täyttyneet. Sisäänhengityksen jälkeen keuhkoissa oleva ilmapatsas tietenkin hetkeksi pysähtyy vaihtaessaan suuntaa uloshengitykseksi. Tämän pienen pysähdyksen hallinta on laulajan hyvä oppia. Uloshengitysvaiheen alun tiedostaminen ja hallinta auttaa laulun rytmin hallinnassa olipa tavoitteena jazzlaulajan groovy tai liedlaulajan tulkinta. Tekniikan osaavalla tämä keuhkoissa olevan ilmapatsaan pysähtyminen on salamannopea ja huomaamaton.

Tarkennus 1. Koen vaikeaksi tässä verkkosivulla ottaa kantaa siihen, miten kunkin yksilöllisen laulajan tulee tämä hengityksen osa ratkaista.

Tarkennus 2. Vaikka edellä kirjoitin ilmapatsaasta, ei laulajan pidä ajatella kovin kovalla paineella kokoon puristettua ilmapatsasta. Äänihuulet houkutellaan työhön sangen vähällä paineella.



Vastaava pysähtyminen kuin sisäänhengityksen vaihtuessa uloshengitykseksi on myös uloshengityksen vaihtuessa sisäänhengitykseksi. Laulajan on hyvä hallita myös uloshengityksen vaihtuminen sisäänhengitykseksi.

Ilman loppuessa keuhkoista ääni saattaa alkaa väristä tai ääni muuttaa väriään. Joskus kuulee, miten laulaja pudottaa ylävartalon painon "keuhkojen päälle". Näin hän pyrkii saamaan keuhkoista viimeisenkin ilmamolekyylin ääntä tuottamaan. Tästä viimeisen molekyylin ulos puhaltamisesta syntyvä ääni on joissain laulutyyleissä tehokeino. Toisissa laulutyyleissä tätä sävelen lopussa kuuluvaa äänensävyn muutosta tulee välttää.

Usein kuulee, miten siinä vaiheessa, kun kuoronjohtaja nostaa kätensä lyödäkseen teoksen alkulyönnin, kuoro vetää henkeä. Parempi olisi, jos laulajilla tässä vaiheessa olisi hengityksen hiljainen "taukovaihe", keuhkoissa ilmaa valmiina laulamaan.

ilman paine äänihuulilla

animaatio 2.b Punaiset soikiot kuvaavat äänihuulia. Äänihuulien välissä kulkee ilmaa, joka tuottaa ääniaallon eli rytmikästä ilmanpaineen vaihtelua, jonka kuulemme äänenä. Nuolet kuvaavat ilman painetta ja voimaa, jolla äänihuulia painetaan toisiaan vasten. Paksummat nuolet kuvaavat suurempaa voimaa, jolloin kuultava äänikin on erilainen. Esitys on äärimmäisen hidastettu. Luonnossa tämä tapahtuisi esimerkiksi 50-2000 kertaa sekunnissa. Esityksen mittasuhteilla ja yksinkertaisteluilla muodoilla ei ole juuri mitään tekemistä äänihuulien oikean anatomian kanssa. Ääniaalto ei myöskään etene neliönä. Tarkoitus on vain antaa mielikuva siitä, minkä yleensä saatamme kuulla ja mikä tavallisesti on kokeiltavissa.

Keuhkoista äänihuulille tulevan ilman paineen on oltava sopivan voimakas, jotta äänihuulilla syntyy ääntä. Erilainen ilman paine keuhkoista tuottaa äänihuulilla erilaista liikettä, joka kuuluu eroina äänen laadussa. Laulaja voi käyttää äänihuuliaan voimakkaammin, joka myös vaikuttaa ääneen. Äänihuulia on kuitenkin vaikea tietoisesti hallita. Keuhkoista tulevan ilman määrää ja painetta on helpompi hallita.

Ilmaa säästeliäästi käyttäen on mahdollista tuottaa vaikkapa lähes minuutin pituinen sävel tai yhtenäinen, katkeamaton minuutin pituinen sävelkulku. Äänihuulet voivat tuottaa ääntä sangen vähällä ilmamäärällä. Kun äänihuulet koskettavat toisiaan sopivalla voimakkuudella, ilmanpaineeseen sitoutunut energia saadaan käytettyä äänen tuottamiseen mahdollisimman taloudellisesti.

Äänihuulet ovat pienet, kooltaan vauvan kolmesta miehen jopa 23:teen millimetriin. Liiallinen voimankäyttö voi rikkoa tai pilata tämän pienen instrumentin. Silti osaava äänenkäyttäjä voi turvallisesti tuottaa hyvinkin voimakkaan äänen.

Jostain syystä meillä pohjoisen kansojen laulajilla on tapana huutaa varsinkin taidelauluja laulaessamme. Vaikka olisi kehtolaulu Jeesukselle, se esitetään enemmän kuin maksimaalisella äänenvoimalla. Tätäkin meidän sopii miettiä, kun laulutekniikkaamme rakentelemme.

Ehkä erityisesti äänialasi ylä- ja alarajalla huomaat ilman paineen vaikutuksen tuottamaasi ääneen.

harjoitteleminen

Laulamista harjoitellessa on hyvä kiinnittää huomiota tekemisen ja levon oikeaan suhteeseen. Kun laulat, käytät lihaksia, jotka tästä käytöstä rasittuvat. Kuten juostessasi jalat väsyvät, niin väsyvät laulamiseen liittyvät lihaksetkin. Levon aikana lihakset palautuvat ennalleen ja jopa vahvistuvat siitä, mitä ne olivat ennen lihasten käyttämistä. Tässä laulamisen harjoittelu perustuu samaan kuin mikä tahansa lihaksia vaativan urheilun harjoitteleminen.


kuva 5. Suorituskyky nousee harjoituksen ja levon vuorotellessa.

Käyttämättöminä lihakset heikkenevät. Vuosia säännöllisesti harjoitetut lihakset heikkenevät hitaammin kuin viikon kestävällä leirillä kehitetyt. Jos pidät kesän taukoa laulamisesta, huomaat syksyllä suorituksesi heikentyneen. Lihaksiin vaikuttaa myös väsymys, valvominen, alkoholi, lääkkeet tai hormonit.

Vaikka jotkut mestarilaulajat kieltävät "turpajumpan", harjoittele myös kasvojen lihaksia. Kielikin on lihas. Kasvojen lihasten ja kielen kyvyt vaikuttavat siihen saako laulamistamme sanoista selvää. Kasvojen ja kielen voimisteluun löytyy ohjeita alan kirjoista, esimerkiksi Anna-Liisa Aallon ja Kati Parviaisen erinomaisesta kirjasta Auta ääntäsi.

Eräs tällä sivulla vieraillut laulaja kertoi omasta voimistelustaan: "Käytän itse "turpajumpassa" ns. vokaalijumppaa lausumalla jokaisen vokaalin niin suurilla suun ja kasvojen liikkeillä kuin mahdollista. Mukaan koko kasvot ja myös silmät."

Aivan kuten urheilua harjoiteltaessa, myös laulamiseen liittyvät lihakset pyrkivät lyhenemään ja paksunemaan. Lihasten venyttely auttaa saamaan lihakset liikkuvammiksi. Työnnä kieli ulos suusta niin, että kielenpää (lähes) koskettaa leuankärkeä tai nenänpäätä. Vääntele naamaasi. Venyttele myös kaula, niska, hartiat, kädet, selkä, jalat...

Tavoitteesi ja lähtökohtasi vaikuttavat siihen, mikä on sinulle sopiva määrä harjoittelua. Jos harjoittelet vähän, on syytä asettaa myös tavoitteesi hieman alemmas. Enempi harjoittelukaan ei aina tuota parempaa lopputulosta, jos harjoittelun ja levon suhde ei ole oikea tai harjoittelu on velttoa. Paljon harjoitellessa on erityisen tärkeää pitää huoli riittävästä levosta.

Anna kehitykselle aikaa. Laulamisen oppiminen kestää mieluummin vuosia kuin viikkoja.

Harjoitellessa syntyy laulamisen tekniikkaan liittyviä oivalluksia. Näistä on ennen oivallusten käyttöönottoa hyvä keskustella hyvän laulunopettajan kanssa.

Jos laulat kuorossa, kuoronjohtajan ohjaama äänenavaus saattaa sisältää asioita, joita sinun on hyvä ottaa omaan harjoitteluusi.

kirjallisuutta

  • Aalto - Parviainen Auta ääntäsi, varsinkin puheäänen kannalta.

  • Tarja Hautamäen toimittama eri kirjoittajien artikkeleista koottu Laulajan opas on tarkoitettu kevyen musiikin laulajille.

  • Laukkanen - Leino, Ihmeellinen ihmisääni käsittelee ääntä enemmän tieteelliseltä kannalta

  • Mari Koistisen sangen runsas kirja Tunne kehosi - vapauta äänesi.

  • Leena Kotila, Sydämen puhetta sydämelle: Kirja laulamisesta

 

ylös

 

linkki alkusivulle

Hyvä laulutekniikkasivulla kävijä! Haluaisin kommenttisi. Ehkä sinulla on idea tämän sivun kehittämiseksi? Tai olen kuvannut jotain väärin tai huonosti? Puuttuuko jotain olennaista tai kiinnostavaa?

Kirjoita viestisi alla olevaan viestikenttään. Jos haluat, että vastaan, laita mukaan sähköpostiosoitteesi.